گزارش بازار 16/11/92

شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته افت 956 واحدی را تجربه کرد و وارد کا........ شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته افت 956 واحدی را تجربه کرد و وارد کانال 82 هزار واحدی شد و تنها 214 واحد با کانال 81 هزار واحد فاصله دارد.نماد معاملاتی وپاساربا 72 واحد و اخابر و فارس هر کدام با 69 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.این افت در حالی برای شاخص کل رقم خورد که صف فروش شرکت های پتروشیمی جمع آوری نشد و بیشتر نمادها نیز در گروه های مختلف بدون معامله به اندازه حجم مبنا با صف فروش به کار خود پایان دادند.اگر صف فروش ها جمع آوری می شد شاید افت شاخص به 1500 واحد نیز می رسید .شاخص کل فرابورس نیز افت 33 واحدی را تجربه کرد و بار دیگر به کمتر از 800 واحد نزول کرد.

ارزش کل معاملات به 206.7 میلیارد تومان رسید که 132.9 میلیارد تومان آن به بازار بورس و مابقی به بازار فرابورس تعلق داشت.متاسفانه افت شاخص با کاهش محسوس ارزش معاملات نیز همراه شده است.

بیشترین ارزش معاملات بورس به نماد وسپه با 13 میلیارد تومان و شبندر با 12.5 میلیارد تومان اختصاص داشت.

بازار امروز همانطور که پیش بینی هم می شد به دلیل تصویب نرخ خوراک 15 سنتی در مجلس با فشار عرضه ها روبرو شد و نه تنها گروه پتروشیمی بلکه بیشتر گروه ها نیز با افزایش عرضه ها و صف فروش روبرو شدند.منطق و تحلیل نشان می دهد که فروش در قیمت های فعلی توجیهی ندارد و گروه هایی که ربطی به قضیه خوراک ندارند نباید افت زیاد داشته باشند ولی جو روانی تصمیم مجلس عزیز در رابطه با خوراک 15 سنتی بسیار سنگین است.فروش سهام در سایر گروه ها نیز به دلیل بی اعتمادی به بازار و تصمیم برای خروج نقدینگی می باشد.در روزهای قبل بازار در حالتی سردر گم و بدون افزایش و یا کاهش زیاد قیمت ها در حال بررسی شرایط برای افت یا رشد بیشتر بود و به نقطه حمایتی واکنش نشان داده بود،مسئولین و حقوقی ها نیز در این هفته های پایانی سال تلاش هایی برای حمایت نشان دادند ولی متاسفانه یکی از ضربات سنگین به بازار سرمایه  را مجلسی ها وارد کردند.

دیشب به صورت کلی و در گزارشی خلاصه نشان دادیم که اثرات افزایش نرخ خوراک بر سود شرکت های پتروشیمی در بلند مدت منفی نمی باشد و بیشتر شرکت ها با آزاد سازی نرخ فروش محصولات و افزایش تولید و صادرات می توانند حتی به رشد سود هر چند جزئی نیز دست یابند.با توجه به p/e های پایین شرکت های پتروشیمی در تابلوی معاملات منطقی این است که سهامداران سهام خود را بی دلیل نفروشند و جو زده نشوند ولی متاسفانه بازار ما به نوعی با جو روانی و هیجان همزاد شده است و قیمت ها در جو روانی منفی افت می کنند.البته وقتی در مجلس شورای اسلامی بیشتر نمایندگان تحت تاثیر سخنان تعداد معدودی نماینده دیگر که بدون پشتوانه علمی در مورد نرخ خوراک صحبت می کنند ،جو زده می شوند و تصمیمات عجیب می گیرند از سهامدارانمان انتظار بیشتری نیست.مطمئن باشید ما نیز طبق تحلیل  و منطق معتقد به نرخ 2 سنتی برای گاز پتروشیمی ها نیستیم ولی اعتقاد داریم نرخ 15 سنت نیز نرخی بالا برای خوراک می باشد و نرخ منطقی با توجه به نرخ بازدهی داخلی 25 الی 30 درصد 10 سنت می باشد.نرخی که بیشتر سهامداران و مسئولین شرکت های پتروشیمی نیز آن را قبول داشتند.

مسلما با توجه به نرخ 15 سنت برای خوراک شاهد اظهار نظرهای مختلفی در باره این موضوع خواهیم بود که امروز برخی کارشناسان و مسئولین اظهار نظرهایی داشتند:

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است که مصوبه مجلس در بخش درآمدی لایحه بودجه درباره تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، به معنای دخالت در اجرا و خلاف قانون است.بهروز نعمتی با بیان اینکه وظیفه مجلس قانونگذاری و نظارت و نه دخالت در اجراست، گفت: مجلس با تعیین قیمت خوراک پتروشیمی‌ها هیچ ارتباطی ندارد که بخواهد آن را در بودجه قیمت‌گذاری کند. اگر قرار باشد مجلس به قیمت‌گذاری بپردازد، پس باید قیمت هر بشکه نفت را نیز تعیین کند.

وی همچنین گفته: افزایش قیمت خوراک پتروشیمی ها موجب می شود صنایع پتروشیمی را نیز در بازار بورس از دست بدهیم بنابراین دیگر در بازار سرمایه چیزی نخواهیم داشت آیا به دنبال این هستید که صنایع پتروشیمی نیز مانند صنایع نساجی شکسته شود؟

محمد حسن نژاد نیز که یک نماینده بازار سرمایه ای ست ،با تاکید بر اینکه مصوبه دیروز مجلس مبنی بر تعیین نرخ حداقل 15 سنت برای خوراک پتروشیمی ها، خلاف قانون هدفمندی یارانه ها است، گفت: دولت باید ضمن موضع گیری، نظر خود را در خصوص این مصوبه اعلام کند که آیا می تواند آن را اجرایی کند یا خیر.

به باور حسن نژاد شورای نگهبان قانون اساسی نیز می تواند با استناد به اصل 52 آیین نامه داخلی مجلس مصوبه اخیر را خلاف این اصل بداند چراکه بر اساس این اصل مجلس تنها موظف به تصویب لوایح بودجه بوده و حق تعیین و درج احکام بودجه ایی را ندارد

یک عضو کمیسیون تلفیق مجلس نیز که در مخالفت با افزایش قیمت خوراک گاز پتروشیمی ها صحبت می کرد، از تماس تلفنی نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت با وی مبنی بر اینکه شدیدا با افزایش قیمت خوراک گاز پتروشیمی ها مخالف است خبر داده است.

دبیر انجمن کارفرمایان پتروشیمی گفته :از این پس پای هیچ سرمایه گذاری به ایران باز نخواهد شد و این نرخ 15 سنت دقیقا در دوره ای که گشایش های سیاسی با دنیای بیرون و بین المللی در حال باز شدن است و مارا امیدوار می کرد، به یاس تبدیل شد.وی گفته با این شرایط خوش به حال قطری ها خواهد شد که مابع گازی ما را می برند .وی به این موضوع نیز اشاره کرده که ما با افزایش پلکانی نرخ خوراک موافق بودیم ولی افزایش یکباره آن به اندازه 6 برابر انصاف نیست.

مدیرعامل بورس در این رابطه گفته: متولی بازار سهام هنوز برای توقف نماد معاملاتی گروه پتروشیمی به جمع بندی مشخصی دست نیافته و بنا به شواهد موجود توقف نمادهای معاملاتی این گروه بعید به نظر می رسد.وی در عین حال از لابی گسترده صاحبان صنعت پتروشیمی به منظور تعدیل تصمیم مجلس خبر داده است

اما در مورد روزها و هفته های آینده:

در یک ماه اخیر موضوعات مهمی بازار را در دو راهی قرار داده بود که به تدریج در حال رفع ابهام در این زمینه ها هستیم که این رفع ابهامات هر چند خیلی برای بازار مثبت نبوده ولی همین که رفع می شوند خوب است و بازار زودتر از این مرحله حساس عبور خواهد کرد.بیشتر ابهامات برطرف شده اند و فقط گزارش های بودجه سال 93 باقی می مانند که تحت تاثیر همین تصمیمات مجلس محترم و عزیز شورای اسلامی بیشتر محتاطانه ارائه خواهند شد

در مورد هدفمندی یارانه ها دیروز مجلس تصویب کرد که اجرای فاز دوم از تیر ماه سال آینده باشد بنابراین برای سال آتی حداقل افزایش نرخ 30 تا 40 درصدی برای حامل های انرژی قطعی ست..

در بحث نرخ بهره مالکانه تصویب نرخ بهره 30 درصدی برای دو شرکت سنگ آهنی بزرگ بورسی به لحاظ اثرات منفی ،اثر کمتری بر سود آنها نسبت به سال قبل خواهد داشت و این موضوع را در تحلیلی که در سایت نیزموجود است بررسی کردیم

در بحث نرخ خوراک پتروشیمی ها بالاخره نرخ خوراک نهایی شد و 15 سنت به عنوان حداقل قیمت خوراک گاز متان شیرین ( در هر متر مکعب ) تعیین شد. سهامداران پتروشیمی امیدوار بودند حداقل نرخ 10 سنت تصویب شود که مجلسی ها با این نرخ مخالف بودند .

در اخبار حاشیه ای بازار،

این روزها مجلسی ها در حال اتخاذ تصمیمات مهم و سرنوشت ساز برای کشور البته با دقت و بررسی های علمی زیاد هستند. امروز نیز در جریان بررسی بخش هزینه ای سهام عدالت پیشنهادی درباره آزادسازی این سهام مطرح شد که در نهایت نمایندگان با آن مخالفت کردند.

در اخبار سیاسی کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده 1+5 در مذاکرات هسته‌ای با ایران، اوایل ماه مارس( اواسط اسفند) به تهران سفر می‌کند

بزرگترین هیأت تجاری اروپایی امروز در ادامه رایزنی‌های خود با فعالان و مسؤلان بخش‌های صنعتی و تجاری با مقامات بانک مرکزی کشور نیز دیدار کردند. طی روز جاری در کنار جلسات متعدد هیأت فرانسوی‌ با خودروسازان داخلی، نمایندگان تعدادی از مؤسسات اعتباری و بانکی فرانسوی نیز به بانک مرکزی رفته اند تا به راهکارهایی برای رفع مشکلات بانکی میان دو کشور دست پیدا کنند.

در بازار داخلی چه خبر بود؟

پتروشیمی ها تحت تاثیر تصمیم کارشناسی و دلسوزانه مجلس با صف فروش روبرو بودند و حقوقی ها هم اقدام به جمع آوری آنها نکردند.نمادهایی نیز که از افزایش نرخ خوراک گازی تاثیر نمی پذیرند با صف فروش روبرو بودند از جمله شازند که فقط خوراک مایع مصرف می کند یا هلدینگ خلیج فارس که میعانات گازی( 97 درصد) و گاز اتان ( 3 درصد ) مصرف می کند.تا حقوقی ها دست به کار نشوند نمی توان به تعادل قیمتی این گروه امیدوار بود البته با توجه به P/E های فعلی افت بیشتر برخی از آنها غیر منطقی می باشد.

سایر گروه های بازار نیز تحت تاثیر خبر افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها قرار گرفتند و قرمز رنگ بودند.

در پالایشی ها اخبار منفی وجود ندارد .قیمت نفت خام و میعانات گازی برای واحدهای گازی پالایش و یا توسعه کمی واحدهای موجود غیردولتی در داخل بین 90 درصد تا 95 درصد قیمت صادراتی فوب خلیج فارس بر اساس دستورالعملی که توسط وزارت نفت اعلام می‌شود برای حداقل 10 سال پس از بهره‌برداری تعیین شده است.

همچنین پالایشگاه‌هایی که نفت خام و میعانات گازی را به نسبت سهم صادرات فرآورده‌های خود به قیمت مذکور در قانون هدفمندی یارانه‌ها، 95درصد قیمت تحویل روی کشتی (فوب) خلیج فارس خریداری و بهای آن رابه صورت ارز و از طریق بانک مرکزی به حساب‌های مورد تائید خزانه‌داری کل کشور واریز می‌کنند، مشمول واریز حداقل معادل 20 درصد از منابع حاصل از صادرات نفت و میعانات آن در سال‌های برنامه و تعیین مبلغ در بودجه سنواتی  نمی‌باشند

در خودرویی ها ایران خودرو صف فروش شد و سایر نمادها نیز با افت قیمت محسوس روبرو شدند.

ایران خودرو در مورد فروش بلوک پارسیان در جدیدترین اظهار نظر گفته: مذاکراتی با گروههایی از متقاضیان صورت گرفته است که تاکید مدیریت محترم عامل نیز بر تداوم سیاست فروش سهام بانک مذکور و مذاکرات انجام شده می باشد . با توجه به تجارب سال های گذشته ، سیاست شرکت اطلاع رسانی در زمانی است که مذاکرات نهایی و امکان اجرای نتایج مذاکرات و تحقق شرایط معامله اطمینان حاصل شود در صورت رفع محدودیت های موجود و حصول اطمینان از قطعیت معامله ، مراتب از طریق سیستم کدال برای اتشار عمومی گزارش خواهد گردید

در این گروه خودروسازان و قطعه سازان فرانسوی امروز در دور جدید مذاکرات خود با خودروسازان داخلی به دو شرکت ایران خودرو و پارس خودرو رفتند

نمایندگان مجلس  نیز دیروز مصوب کردند که عوارض خودروهای سواری به میزان پنج درصد قیمت فوب افزایش یابد

در بانکی ها نیز صف های فروش بیشتر نمادها را شامل شد و سهام بنیادی و غیر بنیادی گروه همگی افت قیمت را تجربه کردند.مسلما افت قیمت در شرایطی که ریسک گروه بسیار پایین می باشد نشان از بی اعتمادی به بازار سرمایه می باشد.

وپارس با پی بر ای 6.4 صف فروش داشت..بملت افت در آخرین دقایق به صفر قیمتی بازگشت.حقوقی ها خریدار اصلی سهم بودند.وتجارت نیز تا آخرین دقایق بازار صف فروش داشت.

در بانک ملت در حالی که دولت انگلیس از اجرای حکم دادگاه عالی این کشور مبنی بر لغو تحریم بانک ملت ایران خودداری می کند این بانک طی نامه ای برای دادستان کل انگلیس خواستار اجرای این حکم و دریافت خسارت یک میلیارد پوندی شده است.

مزایده های استانی فروش املاک مازاد بانک ملت نیز در استان های سراسر کشور از روز ۱۲ بهمن ماه سال جاری شروع شده است.

سیمانی ها یکپارچه قرمز رنگ بودند. در این گروه دبیر انجمن سیمان گفته :مصوبه دولت برای تحویل سوخت مازوت به قیمت گاز به کارخانجات هیچ تغییری نکرده و کماکان در حال اجرا می باشد. همچنین انتظار داریم طی چند هفته آینده با بهتر شدن اوضاع جوی، گاز مصرفی کارخانه ها دوباره وصل گردد

دارویی ها نیز در اکثر نمادها افت قیمت را تجربه کردند.تا الان فقط دو گزارش از سود سال 93 شرکت های بورسی منتشر شده که هر دو نیز دارویی بوده اند

قبلا کارخانجات دارو پخش سود هر سهم سال 93 خود را با رشد 6 درصدی نسبت به سال جاری پیش بینی کردند و حالا ایران دارو نیز سود سال اینده خود را با رشد 32 درصدی ارائه کرده است

ایران دارو سود هر سهم سال مالی منتهی به 29/12/93 خود را در اولین پیش بینی 1335 ریال پیش بینی کرده است که نسبت به آخرین سود پیش بینی شده سال 92 رشد32 درصدی را نشان می دهد

فلزی ها و فولادی ها نیز این روزها حال و روز خوشی ندارند و بیشتر از گزارش های محتاط سال آتی می ترسند. در این گروه بر اساس اعلام گمرک صادرات انواع شمش و محصولات فولادی از سوی کلیه فعالان اقتصادی، واحدهای تولیدی و شرکت های خدمات فنی و مهندسی بدون محدودیت در میزان و نوع تا مهلت زمانی پایان خرداد ماه سال 1393 با رعایت سایر مقررات و ضوابط مربوطه ، بدون اخذ مجوز صادراتی بلامانع است.

در غذایی ها غنوش،غگل و غدشت صف خرید داشتند و بیشتر نمادها منفی معامله شدند. غنوش در اطلاعیه‌ای اعلام کرده: به علت بارش شدید برف در منطقه شمال ایران، سرما و یخ‌زدگی میوه پرتقال جهت تولید کنسانتره مرکبات، حدود 50 درصد پیش‌بینی تولید، تحقق نخواهد یافت

در حمل و نقلی ها تمامی نمادها صف فروش داشتند.حسینا و حتاید در این گروه متوقف می باشند از حسینا بعضا خبرهای خوبی به گوش می رسد.

از حتاید نیز خبر می رسد که پایانه ریلی شرکت در بندر شهید رجایی همزمان با دهه فجر آغاز به کار کرده است.این پایانه ریلی ظرفیت بیش از 50 درصد از عملیات ریلی کانتینری در بندر شهید رجایی را بر عهده دارد.

نظرات 1 + ارسال نظر
ح چهارشنبه 16 بهمن 1392 ساعت 21:45

http://mardumbourse.blogfa.com/برای کمک به هم در بازار بورس منتظرتونم

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.