گزارش 27/11/92 بازار


 

شاخص کل بورس در معاملات امروز رشد مناسب 612 واحدی ( در غیاب بزرگان گروه پتروشیمی) را تجربه کرد و به 79،765 واحد رسید.نماد معاملاتی شبندر با 136 واحد،وتجارتبا 44 واحد و فملی با 41 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشتند.شاخص کل فرابورس نیز رشد 15 واحدی را ثبت کرد و به 743 واحد رسید.

 

شاخص کل بورس در معاملات امروز رشد مناسب 612 واحدی ( در غیاب بزرگان گروه پتروشیمی) را تجربه کرد و به 79،765 واحد رسید.نماد معاملاتی شبندر با 136 واحد،وتجارتبا 44 واحد و فملی با 41 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشتند.شاخص کل فرابورس نیز رشد 15 واحدی را ثبت کرد و به 743 واحد رسید.

ارزش کل معاملات بازار بدون احتساب معامله بلوکی 106 میلیارد تومانی شپنا به بیش از 227 میلیارد تومان رسید که از این مبلغ 89.4 میلیارد تومان به بازار فرابورس و مابقی به بازار بورس اختصاص داشت.بیشترین ارزش معاملات بورس بعد از شپنا به معاملات شبندر با 28.4 میلیارد تومان و فملی با 17 میلیارد تومان تعلق داشت.

بازار که روز گذشته با سیستم جدید معاملات بعد از مدت ها سبز رنگ شده بود امروز و با خبر قطعی حذف «تعیین کف 15 سنت برای خوراک پتروشیمی ها» توسط شورای نگهبان روز بسیار بهتری را تجربه کرد و شاهد معاملات مثبت و صف خرید در نماد شرکت های بنیادی بودیم.بعد از ساعت 12 نیز که محدودیت حجم سفارش برداشته می شود فشار عرضه ها خیلی سنگین نبود و این امیدواری ها را افزایش داد.

بازار در بسیاری از نمادها افت زیادی داشته است و برای برگشت قیمت ها نیاز به محرک مثبت و قوی دارند که این مهم امروز توسط حذف تصمیم تعیین نرخ 15 سنتی برای خوراک به بازار داده شد.مسلما اگر در روزهای آتی نرخ قطعی و کمتری ( 10 سنت و یا کمتر ) برای خوراک تعیین شود بازار رشد بیشتری را نیز تجربه خواهد کرد

دیشب در بخش «فردا بازار» اشاره کردیم که :

تا این لحظه اخبار خوبی به بازار رسیده است و اگر این اخبار نتیجه عملی خوبی هم داشته باشند می توان به بازگشت تدریجی اعتمادها به بازار امیدوار بود و امید داشت که هر سهامداری از ترس اتفاقات ناگوار پیش بینی نشه طبل خروج از بازار بورس را نکوبد

در مورد پتروشیمی ها بالاخره یک نهاد تصمیم گیر این موضوع را درک کرد که تعیین نرخ خوراک 15 سنتی با نرخ بازده داخلی 25 درصد یک تصمیم غیر حرفه ای و غیر کارشناسی بوده است .از اول هم تعیین این تصمیم در شان نمایندگان مجلس شورای اسلامی نبود ولی نفهمیدیم چگونه و به یکباره این تصمیم به نمایندگان محول شد!!

این تصمیم مجلسی ها ضربه بدی به بازار زد و وقتی از آنها در مورد اثرات این مصوبه بر بازار سرمایه سوال می شد می گفتند بازار بورس رشد حبابی داشته است و این افت منطقی ست و ربطی به مصوبات مجلس ندارد! بازار در دو هفته اخیر با این تصمیم بیش از 20 هزار میلیارد تومان از ارزشش را از دست داد و در نوع خود یک رکورد می باشد.واقعا اگر خود نمایندگان هم سهامدار بودند با این تصمیمات غیر کارشناسی موافقت می کردند؟

طبق اعلام برخی اعضای کمیسیون تلفیق بعد از برگشت نرخ خوراک ،با مصوبه کمیسیون تلفیق، قیمت گذاری خوراک پتروشیمی‌ها در اختیار دولت قرار گرفته است که دولت می‌تواند کمتر از 15 سنت هم قیمت گذاری کند.

امیدواریم وزارت نفت و دولت نرخ منطقی را برای خوراک در بلند مدت تعیین کنند . در این شرایط حساس که بسیاری از سرمایه گذاران خارجی در حال ورود به بازارهای ایران از جمله بازار پتروشیمی هستند،تعیین نرخ خوراک منطقی ( هماهنگ با نرخ های منطقه ) در بلند مدت می تواند به افزایش سرمایه گذاری در این بخش مهم اقتصاد کشور کمک شایانی نماید.واقعا مجلس بر چه مبنایی نرخ خوراک را فقط برای سال 93 و ان هم 15 سنت تعیین کرده است.در این مدت که نرخ خوراک پتروشیمی ها مبهم بوده است بسیاری از سرمایه گذاران از سرمایه گذاری در این صنعت پشیمان شده اند.آیا واقعا مجلس به این مهم توجه نکرده یا اصلا از این موضوع آگاه نبوده است؟!

یکی دیگر از عوامل امیدواری به بازار جلسه دیروز وزیر اقتصاد با برخی مسئولین بازار سرمایه بود.امیدواریم سخنان آنها در این جلسه در مرحله عمل نیز مشاهده شود که در این صورت اعتمادها خیلی زودتر به بازار باز می گردد

جلسه دیروز وزیر اقتصاد با فعالان بازار سرمایه برگزار شد. مدیرعامل سرمایه‌گذاری غدیر یکی از حاضران در این جلسه بود.وی از نتایج مثبت آن برای حمایت از سرمایه‌گذاران در دولت جدید خبر داد.

وزیر اقتصاد نیز  در این جلسه گفت: باید کاری کنیم، تا سرمایه‌ها به جای ورود به بازارهای طلا، سکه، ارز و مسکن به سمت بازار سرمایه رفته و طرح‌های توسعه‌ای نیز از این طریق تأمین مالی شوند.طیب‌نیا با اشاره به اینکه شرکت‌های سرمایه‌گذاری هم باید کمک کنند، تا مانع از شکستن قیمت‌ها در بازار سهام شود،‌ گفت: جو روانی ایجاد شده نباید منجر به افت شاخص‌های بازار سهام شود.وزیر امور اقتصادی و دارایی تأکید کرد: طبق بررسی‌های انجام شده در آینده با مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان برای حمایت از صنایع مختلف کشور رایزنی‌هایی خواهیم کرد و در این باره قول می‌دهیم که بهترین شرایط برای آنان ایجاد شود. طیب‌نیا همچنین قول داد که دولت با تشکیل صندوقی در روزهای بسیار منفی بازار سهام و ریزش‌های قیمت‌ها به دلیل جو روانی، از بازار سرمایه حمایت کند.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز در این جلسه وعده همکاری به وزارت اقتصاد دادند تا مانع از افت بیشتر قیمت سهام در بازار سرمایه شوند، چرا که قیمت‌های فعلی بسیار پائین و ارزنده هستند

نکته مهمی که سرمایه گذاران باید به آن توجه داشته باشند گزارش های بودجه سال 93 است که در روزهای آینده اخبار بیشتر و مهم تری در مورد آن شنیده خواهد شد. از روزهای آتی گزارش های بودجه سال 93 نیز بیشتر منتشر می شوند و با تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها ،شرکت های پتروشیمی نیز گزارش های خود را به بازار ارسال خواهند کرد.تا حالا گزارش های 93 قابل قبول بوده اند.گزارش همراه اول و دارویی ها همه با تعدیل مثبت همراه بوده اند که ادامه این روند می تواند تاثیر بسزایی بر رشد بازار داشته باشد.برخی شرکت ها نیز آنقدر افت داشته اند که حتی با وجود احتمال انتشار گزارش های محتاطانه P/E آنها بازهم معقول خواهد بود.

در بازار داخلی چه خبر بود؟

بانکی ها روز پر اقبالی داشتند.دیشب در بخش »فردا بازار« اشاره کردیم که: بانکی ها امروز نشان دادند که قیمت های جذابی برای خرید دارند.بسیاری از شرکت های گروه تا پایان سال تعدیل مثبت خواهند داشت و برای سال 93 نیز گزارش های معقولی ارائه خواهند کرد.برخی نمادهای گروه افت زیادی داشته اند که شاید کسی فکر نمی کرد به این قیمت ها برسند و حالا در حال جبران افت قیمت ها هستند

در این گروه مدیرکل اقتصادی و مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی ضمن رد برخی خبرها درباره افزایش نرخ سود تسهیلات به 26 درصد، از تدوین طرحی در بانک مرکزی خبر داده که در صورت تصویب، امکان افزایش نرخ سود بانکی همزمان با اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها فراهم می شود.

بانک تجارت بعد از برخورد به محدوده ی حمایتی 320 تومان با افزایش تقاضا بار دیگر به بیش از 330 تومان رسید.برگ برنده شرکت افزایش سرمایه آن می باشد که باید دید طبق وعده مدیر عامل ،در اواخر همین ماه یا اوایل ماه اسفند عملی خواهد شد یا خیر ! که اگر این اتفاق بیفتد رشد خوبی خواهد داشت.

بانک پاسارگاد که به 260 تومان نیز رسیده بود بار دیگر به بیش از 270 تومان بازگشت و با صف خرید به استقبال معاملات فردا رفت

بانک صادرات به قیمت های 100 تومان هم رسیده بود .واقعا افت سهم به کمتر از 100 تومان جای تعجب داشت.کسانی که اوراق مشارکت می خرند بهتر است این سهم را در 100 تومان بخرند که مسلما در بلند مدت بازدهی بیشتری خواهد داشت

بانک ملت مجمع افزایش سرمایه 20 درصدی را برگزار و با این افزایش سرمایه موافقت شد.سهم اگر فردا بازگشایی شود با اقبال روبرو خواهد شد.خبر های خوبی نیز در مجمع شرکت به گوش رسید

به گفته مدیرعامل بانک ملت، خالص حاشیه سود این بانک در سال جاری منفی پنج صدم درصد بوده که در سال 92 به مثبت 27 صدم درصد افزایش خواهد یافت و با برنامه های در دست اقدام، در سال های آتی، افزایش معناداری خواهد داشت.

وی آماده کردن شرکت های تابعه بانک ملت برای ورود به بازار سرمایه را از دیگر اقدامات در دست انجام خواند و خطاب به سهامداران یادآور شد: کارکنان شریف بانک ملت و شرکت های اقماری در کنار مدیران ارشد و هیات مدیره، تمامی تلاش خود را به کار می بندند تا این بانک عملکرد خوبی را بهتر از گذشته به نمایش بگذارد.

شکایت بانک ملت از وزارت خزانه‌داری انگلیس برای مطالبه 4 میلیارد غرامت نیز به علت ازدست دادن معاملات بین‌المللی در نتیجه تحریم‌های این کشور، در نوبت بررسی دادگاه تجاری لندن قرار گرفته است.

خودرویی ها نیز روزمثبتی داشتند ولی در لحظات پایانی با فشار عرضه ها روبرو شدند.خبهمن و وساپا که در وضعیت بنیادی مطلوب تری قرار دارند صف خرید خود را تا پایان حفظ کرده و به استقبال معاملات فردا رفتند.

ایران خودرو به قیمت های کمتر از 300 تومان واکنش نشان داد و در بیش از 300 تومان تثبیت شد.فشار فروش ها در نیم ساعت پایانی بازار در قیمت پایانی ( 3095 ریال ) بالا بود.خگستر نیز صف خرید خود را از دست داد.

برخی شرکت های گروه می توانند برای سال آتی سود عملیاتی شناسایی کنند ولی در اولین قدم سود آنها بالا نخواهد بود.در این گروه معامله احتمالی بلوک وپارس مهم بود که فعلا شایعاتی مبنی بر تعویق آن به گوش می رسد.

در رابطه با تعرفه واردات خودرو نیز  یک عضو کمیسیون صنایع گفته :مخالف پیشنهاد شورای رقابت برای کاهش ۴۰درصدی تعرفه واردات خودرو هستیم

ساختمانی ها با توجه به P/E های پایین تر از بیشتر گروه ها مورد توجه بودند.ثاخت به قیمت های کمتر از 200 تومان واکنش نشان داد و در 210 تومان صف خرید نیز تشکیل داد.در نیم ساعت پایانی نیز در قیمت پایانی (206 تومان) با صف خرید روبرو شد.

پالایشی ها که از سهام کم ریسک بازار هستند و طبق اعلام برخی مسئولین برای سال 93 سودهای قابل قبولی ارائه خواهند کرد امروز از گروه های مثبت بازار بودند.سهام این گروه در زمان رشد بازار رشد قیمتی نداشته اند و حالا در زمان افت بازار نیز افت آنها منطقی نیست.شبندر بار دیگر به قیمت ها 1500 تومان نزدیک شد که باید دید فردا می تواند در بیش از این محدوده تثبیت شود و به اهداف بالاتری برسد یا خیر! سهم امروز در 14759 ریال صف خرید داشت که عرضه شود.در نیم ساعت پایانی نیز سهم در قیمت پایانی ( 14676 ریال ) صف خرید تشکیل داده و در واقع در این قیمت ها فروشنده زیادی پیدا نشد.

سیمانی ها افت زیادی داشته اند و امروز نیز در دو دسته معاملات مثبت و منفی را تجربه کردند. به نظر می رسد سیگنال مثبت برای برگشت قیمت گروه انتشار گزارش های 93 باشد.امروز اولین گزارش 93 این صنعت منتشر شد و در طی آن سمازن برای سال آتی مبلغ 3140 ریال به ازای هر سهم پیش بینی کرد که نسبت به سود پیش بینی شده سال 92 افت 13 درصدی را نشان می دهد.این شرکت برای سال 93 نرخ گاز مصرفی هر متر مکعب 84 تومان و بهای برق مصرفی هر کیلووات ساعت 48 تومان و نرخ مازوت نیز به نرخ هر لیتر 260 تومان در نظر گرفته است

دارویی ها با توجه به گزارشات امیدوار کننده سال 93 روز مثبتی در اکثر نمادها داشتند.دتولید بعد از افزایش سرمایه و اعلام سود سال 93 با رشد 6 درصدی بازگشایی شد

دتولید سود هر سهم سال مالی 93 خود را در اولین گزارش با سرمایه 13 میلیارد تومانی 2068 ریال اعلام کرده است.سود هر سهم سال مالی 92 شرکت در پیش بینی اخیر با سرمایه 10 میلیارد تومان 2304 ریال اعلام شده است.در کل سود خالص سال 93 نسبت به سال 92 با رشد 17 درصدی همراه شده است که دلیل این رشد 29 درصدی مقدار فروش نسبت به سال 92 و رشد نرخ فروش می باشد.

دجابر با صف خرید روبرو بود.سود شرکت برای سال اتی 1645 ریال اعلام شده است و با این سود P/E سهم 5 می باشد که صف خرید سهم نیز به همین دلیل است.

با شرایط خوب دارویی ها و گزارش های خوب آن ها تا بدین جا تیپیکو نیز شرایط خوبی پیدا خواهد کرد.

انفورماتیکی ها در همه نمادها به جز مرقام رشد بیش از 3 درصدی و صف خرید را تجربه کردند.این گروه از کم ریسک ترین گروه ها هستند.دیروز نیز مفاخر برای اعلام سود با اهمیت سال 93 متوقف شد

در حمل و نقلی ها حرهشا و توریل مثبت بودند.حرهشا از صف فروش به صف خرید رسید.حکشتی معاملات متعادل و منفی را تجربه کرد. گفته می شود تحریم‌ها علیه کشتیرانی ایران به قوت خود باقی بوده و کاهش تحریم‌ها منوط به تفاهمات انجام‌شده در دوره دوم مذاکرات 1+5 در اواخر بهمن‌ماه است.

در برقی ها بسوئیچ و بموتو و بالبر منفی و سایر نمادها مثبت بودند.تولید برق عسلویه مپنا نیز با انتشار گزارش پیش بینی شده سال 92  بر اساس عملکرد 9 ماهه و 6 ماهه منتشر شده است و طبق اعلام مسئولین شرکت مپنا برای عرضه سهام عسلویه مپنا منتظر اعلام سازمان بورس هستیم.بمپنا برای سال جاری در سود 1572 ریالی را به ازای هر سهم پیش بینی کرده است این در حالی ست که سود هر سهم شرکت  در صورت های مالی مپنا برای سال جاری 1648 ریال پیش بینی شده بود.تقسیم سود شرکت برای امسال 158 ریال اعلام شده که این مبلغ در صورت های مالی مپنا 412 ریال پیش بینی شده است!

در دیگر نمادها و گروه ها:

طبق اعلام یک عضو کمیسیون تلفیق با محاسبه نرخ بازده داخلی 25 درصد نرخ خوراک واحد های پتروشیمی چیزی نزدیک به 8 سنت برآورد می شود.در پتروشیمی ها مجمع تقسیم سود سال 92 پارسان روز 8 اسفند ماه ساعت 9:30 صبح برگزار می شود

صف خرید اخابر محکم بود و سهم 1 میلیون معامله شد.توقف همراه اول و تعدیل مثبت این شرکت علت اقبال به سهم است.خرید همراه اول با دید مجمع اردیبهشت ماه سال آتی مناسب و کم ریسک ارزیابی می شود

در سنگ اهنی ها شورای نگهبان به مصوبه نرخ بهره مالکانه نیز ایراد گرفته است. شورای نگهبان معتقد است این مسئله ماهیت بودجه‌ای ندارد، بلکه باید در قالب قانون‌گذاری مورد توجه قرار گیرد.در این گروه کگل برای اعلام سود سال 93 متوقف شد.احتمالا سهم گزارش محتاطانه ای ارائه کند و به تدریج آن را با تعدیل همراه کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.